måndag 13 juli 2009

Ett mycket bra alternativ till portvin


Nu i helgen testade jag två nya viner röda viner. Ett skönt Chateau Peymount, Appellation Saint - Emilion Grand Cru 2004. 70% Merlot och 30% Cabernet Sauvignon. Vinet kostar 17 Euro och finns inte i Sverige. Vi åt grillad kyckling och det var vinet för svagt till tycker jag. Men Grand Cru är Grand Cru och högra stranden i Bordeaux är inte att leka med.


Efter tog jag lite Saint Agur, grönmögel ost med mycket sälta och till det ett vin direkt importerat från USA. Anders Olsson gav mig detta när vi hade intervju på Anglais förra tisdagen. Han hade varit i Kalifornien på sin brors bröllop och köpte då denna flaska till mig i gåva.

Det är Cline, Late Harvest Mourvedre, Contra Costa County 2005. 16% alkohol på 37,5 cl flaska. Mycket god. Ett väldigt bra alternativ om ni vill testa något annat än portvin till osten. Tack Anders!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar