söndag 18 mars 2012

Domaine Faively - Thomas Faiveley 2009

Munskänkarna har bjudit in Sverker Magnusson från Origo Wine and Whisky för att ha en liten uppvisning om viner från Bourgogne. Från Faiveley närmare bestämt. Och det är inte vilka ställen som helst. Det är Premier cru och Grand cru som står på programmet.

Chablis Grand Cru les Clos 2009


Han startar med ett Chablis. Jag är en enkel man och tycker det är svingott. Helt enkelt.

Jag möts av ek, en tydlig fatkaraktär i doften och jag blir konfunderad. Ek i Chablis. Nej det kan inte stämma. Som dessutom är så här torr och god. Men jo då. Den har även en gräsig ton och det finns citrus och mineral. Det bådar gott.

Hög syra och som sagt svingott.

Pris runt 350 kr.




Puligny-Montrachet Premier Cru Les Referts 2009


Meursault är väl den vita Bourgognen som jag stiftat mest bekantskap med. Nu är det Joseph Faiveley som presenterar sin.

Typisk Chardonnay i doften, dvs mycket oljig ek, är min referens. Alltså fat, av rang.

Hög syra, lite somrig och rund med mastig nötig smak. Lite beska som drar ner.

Påminner mig om att jag har en 2002 från Meursalt i källaren som jag måste göra något åt.

Pris runt 350 kr.


Puligny-Montrachet Premier Cru Les Referts 2009


Sverker bara radar upp dessa namnkunniga viner. Nu ytterligare en vit Bourgogne som många känner till.

Den är väldigt fräsch med gröna äpplen och citrus i doften.

Smakar lite beskt för att vara perfekt för min del. Syran är hyfsad och det är en varm och välkomnande smak som erbjuds.

Pris runt 450 kr.




Corton-Charlemagne Gran Cru 2009


Kvällens godaste vin. Ett svindyrt dock. Runt 1000 spänn vill de ha för en flaska. Sorgligt.

Men, mmm va gott det är. Doftar friskt, fräscht och Chardonnay. Jag känner någon obestämd godisdoft också som gör mig misstänksam.

Sedan kommer smaken och då finns inge tvivel längre. Den har inte har superhög syra och det är citrus och ek som dominerar. Detta är ljuvlig svalka som sitter i länge.





Beaujolais Moulin-â-Vent 2009

Whoo Hooo! Ett vin med 100% Gamay. Ni vet druvan man gör Beaujolais av. Tuggumivin.

Men inte här! I Moulin-à-Vent vet de hur man förvaltar och omhändertar Gamay. Minsann. Har förstått att äldre årgångar av ett Moulin-à-Vent är riktiga kap. För de är så billiga jämfört med ett Bordeaux från samma år. Detta från 2009 är suveränt! Tänk då om 20 år.

Det doftar körsbär, hallon och lite blåbär och påminner om ett tunt tunt sommarregn.Smaken har snygga tanniner. Det är balanserat och har styrka. Samtidigt mjukt som en hermelinpäls. Väldigt gott. Eller, det godaste Beaujolais jag druckit hittills.

Pris runt 130 kr.

Volnay Premier Cru Santenots 2009


Doftar jord och lite korv? Annars klassiskt hallon. Smaken är grön och lite träig.

Pris runt 300 kr.













Nuit-St-Georges Premier Cru Les Porêts-Saint-Georges 2009

Doftar hallon jordgubb och dammig väg. Tunn i smaken, lite träig och bor ligga till sig tror jag bestämt.

Pris runt 350 kr.













Gevrey-Chambertin Premier Cru Clos des Issarts 2009


Detta var det jag tyckte bäst om av Pinot Noirerna. Ett välrenommerat namn. Och visst är det stilligt. Elegant. Klass.

Men det är Pinot Noir, vilket för mig är mer som utspätt vin. Det är ljust i färgen, doftar hallon och jordgubbar och smakar jordgubbssaft.

Förstå mig rätt, det är hög kvalitet. Men jag jublar inte för 450 kr.

Just dessa viner finns inte på Systembolaget, men det finns andra alternativ från Faively.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar