tisdag 4 oktober 2011

Druvkurs 2A - Chenin Blanc


Igår var så första genomgången av de sex nya druvor vi ska lära oss på denna kurs. Vi startade med Chenin Blanc, som på intet sätt är min favorit, men jag blev denna (som var min tredje gång jag varit på kurs gällande denna druva) glatt överraskad då jag fann några för mig härliga överraskningar. Se alla vin vi provade nedan.

Kännetecknen för Chenin Blanc

Färg: Från ljus gul till kraftigt gammal gul
Doft: Vått ylle, aprikos, mineral, honoung, mandelmassa
Smak torra: honung, äpple, bivax, nötter
Smak söta: aprikos, honung, mandelmassa

Druvan har ungefär samma karaktär oavsett om den är odlad i Loire, Frankrike eller i Sydafrika på Nya Zeeland eller Australien som är de som gör de bästa vinerna på denna druva.

Eftersom druvan spänner från knaster torr till riktigt söta dessertviner är den intressant, men är inte min personliga favorit då den är för bitter och visa kan dofta rent vedervärdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar