fredag 23 december 2011

Veckans vin - Neethlingshof Gewürztraminer 2008, 99 kr (nr 81015)

I tisdags var jag på en underbar julmiddag med några kunder. Vi besökte Falkholts Dalslandskrog, som ligger i Dals-Långed. Ett anspråktslöst ställe som ligger mitt i skogen, fem mil från Åmål, och nästa lika långt till den norska gränsen.

Men gissa om jag blev överraskad. Där fanns ett fantastiskt vinförråd och på tallrikarna serverades bästa gourmetmaten. Lovely.





Härifrån kommer jag därför idag ta veckans vin som blir Neetlingshof Gewürztraminer och som finns i beställningssortimentet. Ja, denna druva är låååångt ifrån min favorit och aldrig har jag givit en sådan flaska över sju i betyg, förutom den här. Men nu var det dags. Och det var framför allt kombinationen till maten. Vi fick en halstrad fjording med en currysalsa och till detta var det en fröjd att dricka detta vin som är från West Cape, Sydafrika. Inte alls så lamt och tamt som jag annars tycker att Gewürztraminer är. Här fanns bra syra och en frisk sötma som balanserade som värsta lindansaren till den något heta curryn.





Så om du vill ha ett bra tips på ett vitt vin som klarar av lite hetare rätter men även till t ex Sushi, kan jag varmt rekommendera detta vin. Ett mycket prisvärt alternativ.


P.S Jag skulle dock inte dricka det utan mat med större entusiasm.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar