söndag 15 januari 2012

Perrier Jouët Grand Brut, 349 kr (nr 82654)








Igår var vi hos Heléne och Fredrik och käkade en grymt god middag. Vi kommer sno många av deras idéer kan jag säga.
Vi välkomnades av min favoritproducent Perrier-Jouët och deras Grand Brut (själv försöker jag samla så många Belle Epoque jag kommoer över och har råd med). Den har alla tre druvorna i sig och görs i Eperney i Frankrike. Där vi för övrigt inte kom in i höstas, då de inte har några privatvisningar alls, vilket var en liten besvikelse.

Den är champagnigt brödig i smaken och en tydlig jäst ton i doften. De små porlande bubblorna som virvlar i glaset verkar aldrig sluta och jag dricker det med stort välbehag. Beställ här.

Till förrätt fick vi något som jag aldrig tidigare smakat. En kall grön ärtsoppa med tabasco. Helt galet god. Till den en Riesling som var klockren till och som jag gillar mycket. Läs mer om den här.





Till varmrätt serverades en ungstekt hälleflundra smaksatt med chili och ingefära. Till det rostad potatis i klyftor med en grymt god algröra.

Vi drack två vin till detta. Ett vitt som är Solosole 2010 med druvan Vermentino, vilket jag inte dricker varje dag. Inget vin riktigt i min smak, men det är sällan vita viner från Italien. Den hade ok syra men lite intetsägande till både doft och smak, passade helt ok till fisken, men inga glädjetjut som sagt. Läs mer om vinet här.

Däremot så drack vi även Zonato Ripassa 2008 , ett rött vin från Valpolicella, Italien som är kanon. Och vad bra det passade till denna rätt. Hurra för rött vin till fisk!




Till dessert blev det lite choklad och fikon. Och vad passar kalas till choklad? Jo Recioto! Även det från Valpolicella, Italien. Detta finns inte på Systemet utan är köpt på plats och är 750 ml vilket är lite ovanligt för denna söta och underbara desserdryck. Vanligast är att de ligger på 375 eller 500 ml flaskor. Den doftar rikligt av russin och smakar sött, men behagligt sött och jag gillart. Här är en liknande som går att beställa här.

En härlig middag. Tack för det Heléne och Fredrik. Vi ses snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar