fredag 6 januari 2012

Toppar och dalar under 2011

Av de 397 olika viner jag provade under 2011 kommer jag kommentera tio av dem som jag tyckte gav störst intryck, både positivt som negativt.

Jag börjar med de tre tio-poängare som jag hade förmånen att hitta under förra året.

Första fick jag lära känna på Munskänkarnas Betygskurs 2 när vi provade Rhône och ni kan läsa mer om det här Côte-Rôtie Clusel-Roch 2007.

Den andra tian fick jag och Stina till förrätten, som för övrigt var en pasta med kräftstjärtar, när vi var på Le Grill i Monaco. Det som serverades kan ni läsa mer om här Pernand-Vergelesses 2008.

Tredje tian var en av mina favoriter och jag har tidigare givit 2004 en tia men även 2006 är värd det tycker jag. Här kan du läsa mer om Seghesio Old Vine Zinfandel 2006.

Upplevelsen och den godaste Champagnen bjöd Jérôme Prévost på. Här kan du läsa mer om honom och om hans Le Closerie Les Béguines 2008

Ett annat Champagne som jag tycker är väl värt att nämna och som också Systembolaget sedan tog in under året är Larmandier - Bernier Terre de Vertus Premier Cru Extra Brut 2007.

Jag fortsätter med att ta upp de Veckans vin som blev mina favoriter under året.

Först ett underbart vitt vin från Portugal, Quinta do Ameal Branco Seco 2009, sedan en överraskning från Chile, Domaine Jean Bousquet Grande Reserve Malbec som jag och Uffe provade på Alfs Vin Quiz, och avslutningsvis från USA som jag provade på decembersmånadsprovning med Munskänkarna, Ridge Lytton Springs 2006.

Några bottennapp och besvikelser ska jag ta upp också och som vanligt är det inte helt oväntat Chenin Blanc som gör sig gällande.

Denna provade jag på Druvkurs 2A och är galet dyr för vad den erbjuder, Savennières Trie Spéciale 2007. Sedan ett Viogner som också var från Druvkurs 2A, Domaine Gerovassiliou Viognier 2008 och avslutningsvis ytterligare ett Chenin Blanc från avslutningen på Druvkurs 2A, Les Vieux Clos 2008. Ja ingen av dessa var väl något att skriva hem till mamma om.

Håll till godo. Själv ser jag fram emot ett spännande 2012 med nya härliga doft- och smakupplevelser.

Ciao,
Lelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar