söndag 28 februari 2010

Om Cryssanthander & Vin

Betygskalan
- Bättre än så här blir det inte
- Helt fantastiskt bra
- Exceptionellt bra
- Mycket bra
- Bra
- Godkänt
- Mindre bra
- Inte så bra
- Illa
- Väldigt illa

Om jag anser att två vin smakar ungefär lika gott så kommer det vin som har lägre pris att få ett högre betyg än det som har ett högre pris då jag anser att jag får mer gott vin för pengarna, vilket ska premieras med ett bättre betyg.

Kom ihåg att det är min subjektiva bedömning om vad jag tycker om vinerna som blir mitt betyg. Dvs väldigt mycket spelar in i vad jag själv gillar eller inte gillar. Kanske har du och jag helt olika smak? Ingen fara, det finns fler bloggar om vin. Men om du märker att vi delar samma smak, varmt välkommen att prenumerera på bloggen eller följ mig på Twitter för att få fler goda tips.

Cryssanthander & VinCryssanthander & Vin drivs av mig, Lelle Cryssanthander, i privatsyfte att locka fler människor att lära sig hitta rätt vin vid tillfällen där denna ädla dryck rekommenderas. Jag har varit intresserad av vin i över 15 år och är medlem i Munskänkarnas Stockholmssektion sedan 2007 och har där gått en massa kurser och provningar. Är godkänd för Betyg 2. Vin är min största hobby.

Jag hade tidigare rekommenderat Veckans Vin på Facebook i nästa två år och märkte ett stort intresse, därför beslöt jag mig att starta en blogg istället.

Bloggen är i första hand en guide till alla som inte kan så mycket om vin men kan även ge bra info till de som kan lite mer.

Vin bedöms ytterst subjektivt anser jag. Dvs smaken är som baken. Så även om ett vin är perfekt rent tekniskt, betyder det inte att det faller alla på läppen.

Jag vill inte här på bloggen beskriva vinen med ord såsom: "kraftig attack, hög syra och en balanserad mitt med bullriga tanniner och en lång avslutning med doft av tobak, choklad, svarta bär och unken källare" då det för en oinvigd inte låter speciellt gott. Därför har jag ett betygsystem som bättre kan ge en riktning om jag anser att ett vin är gott och prisvärt genom min egen betygskala.

Vanligast när man betygsätter ett vin är att man inte ska ta hänsyn till vad det kostar, det är vinets kvalitet som ska betygssättas och det görs oftast i en skala som går till 100. Att priset inte är med är galet tycker jag. Jag betygsätter helheten, dvs hur mycket bra vin jag får för pengarna. Även om en enkel regel är att ju mer vinet kostar dessto bättre vin får jag, så betyder inte det på min skala att det nödvändigtvis får ett högre betyg för det. Ulf Sjödin som är Sverige första Master of Wine anser att vin som kostar mer än 300 kr inte är skäligt utan bara är ett påslag som går till vinproducentens dyra sportbilar. Dyra viner får således inte ett högre betyg med automatik bara för att det kostar tusentals kronor per flaska. Jag tar heller ingen hänsyn till vin som investering i min betygsättning.



From 2011 skriver jag en vinkrönika i Täby Danderyd Magasin där jag även tipsar om vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar