onsdag 27 januari 2010

Fem Bordeauxstjärnor från 1989


I måndags fick jag äran, turen och den fantastiska möjligheten att vara med om en världsunik provning i Munskänkarnas regi. Vi skulle få prova fem stycken vin från de främsta Bordeauxslotten från den grymma årgången 1989! Jag är en av få förunnat att få uppleva detta och det kommer tyvärr inte att kunna ske någon mer gång, för mig, eller för någon annan.

Det var en fantastisk upplevelse på alla sätt. Att Munskänkarna hade en sådan nykter framförhållning att köpa in dessa viner 1991 från SB för att sedan kunna hålla en provning 20 år senare är helt otroligt beundransvärt.

Vilka viner var det vi provade? Jo givetvis följande:

Châtau Haut Brion
Châtau Margaux
Châtau Latour
Châtau Lafite-Rothschild
Châtau Mounton-Rothschild

Gillade jag dessa långlagrade viner. Jo tack! Men de är allt annat än prisvärda. Nya flaskor av dessa i dag på SB ligger från 11000kr till 2500kr vilket är sinnesjuka priser anser jag. Men marknaden styr...

Jag fick dock bekräftat än en gång att jag inte är en stor beundrare av långlagrade viner. Dessa var otroligt lena och mjuka, men jag saknar den stuns och kraft och krydda som finns i yngre viner. Men de har en svans som nästa känns än i dag.

Får ni chansen någon gång att dricka dessa, så gör det, men tänk på vad de kostar.
För att se mer om dessa viner och vilket betyg jag gav dem så klicka på dem till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar