måndag 21 mars 2011

Tenta Betygskurs 2


Lördagen den 19 mars var det tenta i Betygskurs 2 för Munskänkarna. Först 90 minuter teori med ca 70 frågor indelade i tre kategorier. För att bli godkänd ska man ha 50 p av 85 möjliga. Kan inte med säkerhet säga om jag klarade det. Men det känns som jag ligger där runt gränsen till godkänt.

Sedan är det 50 minuters praktiskt prov. Vi ska blindtesta tre vita viner och fyra röda viner. De kan koma från hela världen och vi ska pricka in övergripande druva, land och region för att få full pott på varje vin. Till varje förslag så ska vi även skriva ett andrahandsval som kan ge oss halva poängen om vi har vill på förstahandsvalet men rätt på andrahandsvalet. För att vara godkänd ska man ha 14 rätt av 28.

Poängfördelningen är följande:

Förstahandsval, Druva=2p Land=1p Region=1p
Andrahandsval, Druva=1p Land=0,5p Region=o,5p

Dessa viner fick vi testa och ni kan se hur det gick för mig:

1. Riesling, Australia, South Australia, Yalumba Y-series
Jag prickade in druvan på mitt andrahandsalternativ, det var det enda, hade Tyskland och Reingau. Kände ingen syra alls och skrv därför Pinot Gris från Alsace som första val. Ingen bra start direkt. men 1p.

2. Chardonnay, Frankrike, Bourgogne, Les Sétilles
Prickade in druvan som första alternativ och land och region i mitt andra alternativ. (Ändrade mig i slutet, hade haft spik annars) 3p

3. Sauvignon blanc, Frankrike, Loire, Domaine du Pré Baron
Prickade in rätt druva som första alternativ men ändrade mig även här i sista minuten och fick därför bara rätt på mina andrahands alternativ. Typiskt. 3p

4. Pinot noir, Nya Zeeland, Marlborough, Stoneleigh
Prickade druvan som första alternativ, landet i mitt andra alternativ men tog Otago och inte Marlborough. 2,5p

5. Pinotage, Sydafrika, Coastal region, Jacobsdal
Äntligen en spik. Prickade alla i första. 4p

6. Cabernet sauvignon, Australien, Western Australia, Sandalford Estate
Prickade druvan och landet, men trodde det var South Australia. 3p

7. Sangiovese, Italien, Toscana, Brolio
Yes, ytterligare en spik. Alla rätt i första alternativet. 4p

Det gav mig 20,5 poäng och jag är sjukt nöjd med den insatsen.

Samtliga viner finns här på bloggen. Några direkt nedan här, och andra som jag provat sedan tidigare som ni kan söka efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar